PENTING : Cara Cegah Penyakit Buah Pinggang



PENTING : Cara Cegah Penyakit Buah Pinggang


Buah pinggang merupakan organ penting bagi kita. Buah pinggang berfungsi untuk menapis dan penyingkirkan bahan buangan dari darah. Ini supaya dapat mengelakkan jangkitan dan penyakit-penyakit akibat daripada toksik dalam darah.
Bagaimanapun terdapat banyak penyebab kepada penyakit buah pinggang. Tidak ada ubat yang sebenar namun terdapat beberapa cara bagi merawat dan mengurangkan kerosakan buah pinggang.

Berikut kami kongsikan beberapa tip untuk menegah penyakit buah pinggang. Semoga bermanfaat.

Periksa tekanan darah secara berkala. Sangat penting untuk mempunyai tekanan darah yang normal jika anda ingin untuk mencegah penyakit buah pinggang. Mempunyai tekanan darah biasa juga akan membantu mencegah penyakit dan keadaan-keadaan yang boleh menyebabkan penyakit.

Mengambil langkah-langkah awal untuk mengawal tekanan darah anda. Cara paling mudah untuk mengekalkan tekanan darah yang normal adalah dengan menghadkan jumlah garam dan makanan yang dipenuhi natrium yang anda ambil. Sedikit garam diperlukan untuk mengekalkan fungsi badan anda, jadi jangan buang sepenuhnya garam daripada diet anda. Semak dengan pakar pemakanan untuk mewujudkan pemakanan yang membolehkan anda makan makanan yang anda suka.

Beritahu doktor anda jika keluarga anda mempunyai sejarah tekanan darah tinggi atau penyakit buah pinggang. Kedua-dua keadaan ini boleh diwarisi secara turun-temurun. Doktor anda boleh menetapkan ubat perencat ACE untuk membantu mengawal tekanan darah anda.

Sentiasa berwaspada untuk sebarang perubahan dalam air kencing anda. Jika air kencing anda bertukar kepada warna keruh, air kencing berbau atau berbuih atau jika ia menyakitkan apabila anda membuang air kecil, berjumpa doktor. Tanda-tanda ini adalah tanda-tanda masalah saluran kencing. Jika tidak dirawat, masalah-masalah ini boleh membawa kepada wujudnya penyakit buah pinggang pada masa akan datang.

Perhatikan simptom-simptom gejala anemia. Jika anda sentiasa letih, mudah mengalami kesan lebam atau pening, anda mungkin menghidap anemia. Keadaan ini boleh menyumbang kepada penyakit buah pinggang jika tidak dirawat dengan betul atau menjadi masalah kronik.

Lakukan ujian air kencing dan darah sekurang-kurangnya setahun sekali. Ujian ini boleh membantu mengesan tanda-tanda awal masalah buah pinggang serta lain-lain masalah perubatan.

Sentiasa kekal aktif. Jadual pelaksanaan biasa iaitu 30 minit sehari, lima kali seminggu akan membantu badan anda berfungsi secara normal.

Minum banyak air. Buah pinggang anda akan memproses setiap cecair yang masuk ke dalam badan anda. Air sangat mudah pada buah pinggang anda dan juga boleh membantu  membersihkan kotoran daripada sistem anda.

Selamat beramal, semoga info ini memberi kesedaran kepada anda untuk menjaga kesihatan buah pinggang anda.
Share on Google Plus

About bradokapak

Komited menyajikan isu-isu semasa kepada anda semua. Kualiti adalah kepakaran kami.
    Blogger Comment
    Facebook Comment