PIYA: "Saya Saksikan Sendiri 2 Mangsa Hanyut Dibawa Arus Deras"

PIYA: "Saya Saksikan Sendiri 2 Mangsa Hanyut Dibawa Arus Deras" | Ini adalah Suara Hati Piya Tentang Bencana Banjir Di Kelantan iaitu kapten pasukan Kelantan dan juga pemain Harimau Malaya. Di petik dari laman sosial FB kita baca apa yang disampaikan oleh Piya. 

Jom kita sama-sama berdoa semoga semua mangsa banjir di negara kita tabah dan dipermudahkan segala-galanya. 

Saya langsung tidak berfikir mengenai bola sekarang - Piya 

"Saya saksikan sendiri dua mangsa banjir tenggelam di depan rumah saya beberapa hari lalu. Saya cuba nak bantu tetapi arus air terlalu kuat. Saya cuma dapat lihat mereka terkapai-kapai hanyut. 

Situasi banjir ini sangat kritikal. Rumah lama saya berdekatan hotel Grand Riverview musnah sama sekali. Ahli keluarga saya di merata-rata tempat, ada di pusat pemindahan banjir dan ada yang tinggal bersama saya. 

Rakan-rakan saya turut merana. Seorang daripada mereka kehilangan lima kereta dalam tragedi ini. Seluruh Kota Bharu tenggelam. 

Ia tidak hujan di sini, tetapi hujan lebat serta limpahan air dari Gua Musang dan Kuala Krai menyebabkan air turut melimpah di bandar Kota Bharu. Begitu teruk sehingga kita tidak boleh memandu di bandar. 

Walaupun kita dah biasa dengan musim tengkujuh di hujung tahun, apa yang berlaku sekarang amat luarbiasa dan sangat kritikal. Saya tidak pernah mengalami situasi begini sepanjang 32 tahun tinggal di Kelantan. 

Saya langsung tidak berfikir mengenai bola sekarang. Stadium kita tenggelam. Air di hospital Kota Bharu pada paras pinggang. Pesakit kritikal dipindahkan dengan bot dan helikopter. 

Ramai yang cuba menyelamatkan diri, pergi ke kawasan tinggi. Rakan saya beritahu, paras air di Gua Musang telah surut, tetapi jika hujan turun berterusan, situasi akan menjadi lebih buruk. 

Saya berharap Kelantan akan menerima bantuan segera daripada semua pihak yang berkenaan. Saya berdoa dan memohon simpati daripada Allah SWT.

Mungkin ini ujian daripadaNya dan ujian ini benar-benar satu ujian yang berat. 

Saya berharap orang ramai akan bersatu untuk Kelantan. Kita mesti yakin keadaan akan jadi lebih baik. Saya minta semua rakan senegeri saya, rakyat Kelantan supaya tabah dan bersabar. 

Mohd Badhri Mohd Radzi
Ketua Pasukan Kelantan
Pemain bolasepak Kebangsaan
Temuramah bersama Nicolas Anil, Malay Mail, 28 Disember 2014 

Sumber : kamithemedia.blogspot.com 

Share on Google Plus

About bradokapak

Komited menyajikan isu-isu semasa kepada anda semua. Kualiti adalah kepakaran kami.
    Blogger Comment
    Facebook Comment